Välkommen
     
Verkkommentarer

Georg Friedrich Händel: Drottningens av Saba intåg är en kort sinfonia ur oratoriet ”Solomon” – vital, virtuos och elegant musik. Sven Westerberg har bearbetat stycket för Stockholms Saxofonkvartett.

 

 

Ingvar Karkoff: Tzivaeri är en bearbetning av en melodi från de grekiska Tolvöarna, en emigrantvisa om en mor som saknar sina emigrerade barn. Stycket kom till inför kvartettens Greklandsturné 1995.

 

 

 

 

Leilei Tian är född i Kina, utbildad i bland annat Sverige och numera bosatt i Frankrike. Franska Akademien tilldelade henne det anrika och prestigefyllda Rompriset ”Prix de Rome”, och 2012-2013 var hon verksam som ”Fellow” i Villa Medici i Rom. ”La Caverne des Idées” är inspirerat av filosofen Platons tankar om en idévärld och hans berömda liknelse om grottan där verkligheten framträder som ett skuggspel på väggarna. Verket, som är komponerat för Stockholms Saxofonkvartett, består av tre delar, i vilka Leilei Tian lyfter fram saxofonernas mångfacetterade klang och tekniska möjligheter både solistiskt och som ensemble.

 

Johann Sebastian Bach: Ensemblen framför Gigue, Menuet, Badinerie ur kompositörens berömda orkestersviter i omsorgsfulla instrumentationer av Sven Westerberg.

 

 

 

Jürgen Bräuninger: 13 very short movies 4 saxophones 0 electronics. Dessa tolv (!) stycken komponerades till Stockholms Saxofonkvartetts konserter i festivalen ”New Music Indaba” 2002 i Grahamstown, Sydafrika. Tenorsaxofonisten spelar även samtidigt på en ”Zulu leg rattle”. Ett viktigt inslag är talade ord från de elva officiella språken i Sydafrika. Tongångarna i en av satserna roade publiken i Grahamstown, som anade sin nationalsång i bakgrunden. Jürgen Bräuninger är professor vid University of KwaZulu-Natal.

 

Den unga kompositören Diana Rotaru är en av de mest uppmärksammade tonsättarna i Rumänien, utbildad i Bukarest och Paris. Fly in Amber, som är skrivet för Stockholms Saxofonkvartett, består av tre satser. Verket är inspirerat av den skotske målaren Graeme Todds konstverk. De fyra saxofonerna behandlas som en enda röst med variationer i klangfärgen.

 

Dror Feiler, född i Israel, kom till Sverige 1973 med ett förflutet som fallskärmssoldat och jordbrukare. Han har beskrivit sig själv som en musikvandal, men han vänder den bilden ryggen i Ki. ”Ki” betyder ”därför” och är ett stilla möte mellan judisk bönetradition och det tonfall man kan höra i nordiska koraler.

 

Ester Mägi anses allmänt vara den estniska musikens grand old lady och första dam. Hennes kör- och kammarmusik liksom hennes symfoniska verk har uppskattats mycket. Collocutio, som betyder ”konversation” skrevs för Stockholms Saxofonkvartett efter ett av ensemblens gästspel i Estland. 

 

 

 

Daniel Nelson: Full Throttle (Full gas) är ett rytmiskt intrikat, utåtriktat och kraftfullt stycke som är tydligt inspirerat av rock och pop. Det är en publikfavorit, inte minst bland de yngre.

 

 

 

Jan W Morthenson: Hymn. Denna parafras över en gammal dalakoral har Stockholms Saxofonkvartett spelat i många olika sammanhang. Kompositionen har kommit att bli en förebild för andra, liknande kompositioner.

 

 

Karin Rehnqvists musik rör sig i gränslandet mellan folk- och konstmusik. Den uråldriga sångteknik som kallas kulning har hon integrerat i ett modernistiskt och högst personligt tonspråk. Med musik inom ett brett spektrum har hon blivit känd både i Sverige och utomlands, och hon är i dag en av de mest spelade svenska tonsättarna på den internationella scenen. Karin Rehnqvists musik är många gånger prisbelönt, och sedan 2010 är hon professor i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Här framför vi tre stycken i svit, Psalm ur natten, Rädda mig ur dyn och När natten skänker frid.



       
 

 

  

 

Webbmaster: Martin Steisner.